dinsdag 12 januari 2016

Kunstig

Kunst heeft altijd een grote rol in mijn leven gespeeld. Als kind kon ik al onder de indruk zijn van een bepaald schilderij als ik dat ergens zag afgebeeld. Ik heb dit nooit met de paplepel ingegoten gekregen helaas... Een enkele keer ben ik met mijn ouders naar het Kröller Möller geweest, maar dat was meer omdat we daar toevallig in de buurt waren vanwege vakantie. Ik kan me nog goed herinneren dat het me irriteerde dat mijn ouders eigenlijk alleen maar de teksten op de kaartjes aan het lezen waren en dan weer doorliepen. Toen al keek ik veel liever naar het schilderij zelf en wilde voelen wat het met me deed. Sprak het me niet aan of voelde ik er niets bij, dan wilde ik door naar de volgende. Maar als het me wel raakte, wilde ik het bekijken en goed voelen wat het schilderij met me deed.




Later, op de middelbare school, had ik het vak tekenen/kunstgeschiedenis in mijn vakkenpakket. Ik vond dat een magisch vak en zoog alle informatie altijd op. We hadden een keer een excursie naar het Stedelijk Museum waar op dat moment een tentoonstelling van Malevich was. Wat was ik onder de indruk van het werk van deze Russische kunstenaar, zeker omdat de gids de mooiste achtergrondverhalen vertelde. Ik ben vanaf toen heel anders naar abstracte kunst gaan kijken en haal mijn neus op voor mensen die heel snel roepen 'Dat kan mijn nichtje van twee ook!'. Je kan pas abstracte kunst maken als je als kunstenaar ook goed bent in het neerzetten van realistische kunst.



Eigenlijk had ik graag kunstgeschiedenis willen studeren, maar heb dit niet gedaan onder invloed van de Calvinistische ideeën die er thuis leefden. Ze zeggen dat je nergens spijt van zou moeten hebben in je leven, maar dit heb ik toch wel altijd als een gemiste kans gezien. Natuurlijk kan ik het altijd alsnog een keer oppakken. Als de tijd daar rijp voor is, zal ik dat zeker gaan doen.



Nu doe ik het vooral met mijn liefde voor mooie kunst in mijn huis en omgeving, vaak realistisch en in de vorm van boeketten of stillevens. Ik verzamel het en ik kijk er heel graag naar. Je vindt mij geregeld op een online veiling, bij de kringloopwinkel of op Marktplaats om op zoek te gaan naar een schilderij dat mij raakt. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn budget beperkt is en dat de ruimte in ons huis ook zijn grenzen heeft. Langzaam maar zeker kom ik toch wel tot een collectie van kunst die een betekenis voor me heeft en waardevol voor mij is. En in de tussentijd beloof ik mezelf dat ik vaker tijd vrij zal maken voor museumbezoek om mezelf te laten verrassen en overrompelen door de mooie kunst die we hebben in onze wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten