vrijdag 28 augustus 2015

Summer blues...

De zomervakantie is weer voorbij en ook de zomer zelf nadert alweer haar einde...
Ik word er zelf altijd een beetje weemoedig van. De langste dag van het jaar ligt al weer even achter ons... We gaan weer de donkere periode tegemoet waarbij we 's ochtends wakker moeten worden als het nog donker is en als we weer thuis komen... tja, dan is het inderdaad ook weer donker.





Het is dit jaar een rare zomer geweest. In het nieuws wordt het al de zomer van extremen genoemd. De ene dag is het bloedjewarm, de andere dag waai je bijna uit je hemd en is het weer een stuk koeler. Het is en het blijft Nederland met onvoorspelbare zomers, maar je merkt wel dat in de loop van de jaren het weertype is veranderd. Het wordt een weertype van uitersten.




De herfst en de winter, ik vind er eerlijk gezegd niets aan... Natuurlijk is het gezellig om weer de open haard aan te steken en gezellig met z'n allen warme chocolademelk te drinken bij kaarslicht. Maar wat is er zo leuk aan het altijd koud hebben (koukleum die ik ben...), met je jas, sjaal, muts, handschoenen en nog meer kleding aan naar buiten moeten...? Sneeuw...? Bah! Regen...? Getver!
Voor mij zijn deze maanden een kwestie van verstand op nul zetten en uitkijken naar de eerste tekenen van de lente.





Ik voel me een beetje een zeur als ik nu aangeef dat het voor mij ook weer niet te warm hoeft te zijn. Kou is niet goed,te warm is niet goed. Ik ben wel een echte Nederlander hè...? Het is nooit goed, zeg maar...
Maar dat is gelukkig ook niet zo. Je maakt mij heel blij met lenteweer. Een temperatuurtje van tussen de 20 en de 24 graden, een heerlijk mild zonnetje. En wat het mooiste van alles is, alles gaat dan weer leven en wordt weer groen. Ik ben dan echt op mijn gelukkigst... Heerlijk! Dat is echt mijn jaargetijde! Ik geniet ook altijd van de zomer, ongeacht hoe die uitpakt in Nederland. Dit voelt voor mij als een logisch gevolg van de lente door alles wat blijft groeien en bloeien. De natuur leeft in deze maanden en dat vind ik prachtig.
En bovendien is het dan vakantietijd!



Wij zijn deze zomervakantie in het zuiden van Spanje geweest met onze drie kinderen. Het is prachtig daar! We zaten in de bergen en hadden een uitzicht van jewelste. Prachtige natuur!
Wil je zomer? Daar heb je zomer! En warm dat het was...



We hebben, ondanks wat ongemakken hier en daar, echt een supervakantie gehad. De jongens hebben genoten van zon, zee en strand, we hebben culturele uitstapjes gemaakt. Ik ben zelfs aan mijn trekken gekomen op het gebied van 'oude meuk'...

Maar... Jammer maar helaas... De zomerperiode nadert nu dan toch echt zijn einde. De kinderen zijn weer naar school, we zijn weer druk aan het werk en de dagen worden korter.
Ik vrees dat ik over niet al te lange tijd me weer zal moeten in gaan stellen op de mindere maanden. Het is niet anders. Dat geeft Nederland ook weer charme. Ik blijf nagenieten van de leuke en mooie lente en zomer, dat geeft me genoeg energie om de mindere maanden door te komen.

Geniet nog even van de nazomer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten