maandag 14 april 2014

Fladderen

Vlinders geven mij kriebels in mijn buik...
 

Toen ik nog een jong meisje was, en dat valt best mee hoe lang dat geleden is, kreeg ik van mijn tante een lijstje met daarin 5 opgezette vlinders. Ik was verkocht, wat vond ik dat verschrikkelijk mooi. Het zijn al schitterende wezentjes in allerlei vleugelvormen, maten en kleuren, maar dan waren deze exotische schepsels in dat lijstje ook nog eens zo dichtbij en min of meer aan te raken. Normaal gesproken zijn ze behoorlijk ongrijpbaar en hadden daarom voor mij als kind iets magisch en sprookjesachtig.

Het lijstje van mijn tante
Ik heb dat lijstje altijd gekoesterd en hoewel het een aantal jaren nooit zichtbaar is geweest in mijn huis, heb ik er altijd van gehouden. Nu heeft dat lijstje weer een prominente plek bij ons in de woonkamer.

Dat bewuste lijstje heeft zeker wat losgemaakt bij me. Mijn verzameling is inmiddels uitgebreid met een aantal mooie exemplaren in lijstjes en zodra ik weer een 'nieuwe' zie, kan ik het eigenlijk niet weerstaan deze ook te kopen. Om niet te 'fladderig' te worden en om mijn man ook nog wat inspraak te geven bij de inrichting van ons huis, probeer ik het wel binnen de perken te houden... Maar oh, wat zijn ze mooi en onweerstaanbaar...

Zijn ze niet prachtig?
Inmiddels zie je in alle woonbladen regelmatig reportages voorbij komen waarin ze ook de meest mooie lijsten met vlinders verwerken. Dat zijn natuurlijk foto's om van te kwijlen waardoor deze lijsten inmiddels ook behoorlijk populair zijn geworden en de antieke exemplaren steeds zeldzamer beschikbaar zijn.
 
En dan hebben ze vaak ook nog van die prachtige Latijnse namen
Natuurlijk is het heel fout geweest hoe men in vroegere tijden de vlinders in de natuur ving en de meest zeldzame soorten uitroeide. Dat is niet hoe je met de natuur en deze mooie dieren omgaat. De nieuwere lijsten komen vaak uit Azië en worden daar speciaal gekweekt om in souvenirs verwerkt te worden, zo ook in lijsten.


Vlinders in de tuin, vlinders in lijsten thuis bij mij aan de muur, ik word er zo blij van. Je kunt mij heel gelukkig maken met een lijstje met vlinders er in, ook al heb ik er inmiddels al een aantal. De ene vlinder is toch de andere weer niet, ze zijn allemaal prachtig. Een vlinder is voor mij persoonlijk een teken van een mooi en positief leven waar we doorheen fladderen, hoe relatief kort deze misschien ook is.
 

Mijn speurtocht gaat onverminderd door naar een grote lijst met veel vlinders, die vind ik extra bijzonder. Een lijst met minimaal 20 vlinders, maar hoe meer hoe beter. Mocht je er een keer tegenaan lopen, laat je het me weten? :-)

Mijn dank aan mijn tante Shirley, die deze liefde voor vlinders bij mij heeft losgemaakt en daarmee indirect heeft bijgedragen aan mijn positieve kijk op het leven.

Fladder ze!
Patricia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten